Jinak k čemu je dnes vlastně meč, k čemu katana? Až pomine třetí světová válka a porostou cibule průměru basketbalového míče důsledkem zbytkového ozáření ze svržených atomových bomb, pak bude mít katana ideální délku kuchyňského nože pro přípravu cibulačky. Ale než toto období nadejde, nemá praktického významu, se všemi těmi střelnými a jinými zbraněmi všude kolem, vlastnit něco jako meč. A vzrostlý strom se také lépe poráží sekerou nežli mečem... A proč si při výrobě sekery zrovna neprocvičit kovářské svařování vsazením ocelového břitu do těla sekery z měkké nízkouhlikaté oceli, a posléze daný břit správně zušlechtit?
Na obhajobu japonských mistrů, i pro uklidnění tento článek čtoucího kovářsko-nožířského pléna, musím navzdory své polemice přiznat, že v japonské kovářské ‚kuchyni‘ je mnohé, co stojí stran našich vlastních dovedností za to převzít – vždyť jen jejich dokonalé zvládnutí svaření paketu těch jakýchsi neforemných drobných placiček čehosi (tj. tamahagane), co je výše označeno výsměšným pojmem ‚střednězkaženegane‘, opět do kompaktního bloku, představujícího poté homogenní vnější plášť jejich meče, je úžasně náročná a užitečná kovářská dovednost hodná naučení se! Další cenná schopnost do repertoáru leckterého našeho kováře!
Jen se to s ničím nemá přehánět – máme i naši vlastní minulost, a k tomu bohatou kovářskou kulturu a slovník, která sice není zdaleka tak mediálně nafouklá jako ta japonská, ale možná o to obsáhlejší a určitě všestrannější... Proč nechtít vykovat namísto meče třeba dobrou motyku, jenž se vždy hodí, začínaje ale ne s hutním polotovarem jako obvykle, ale s vlastnoručně vyrobeným houbovým kusem oceli z nasbírané, vypražené a poté zhutněné železné rudy, se všemi s tím spojenými peripetiemi, které jsou ale zároveň řemeslnými výzvami? A pokud je to ještě málo, tak co takhle s vlastnoručně vyrobeným dřevěným uhlím z tvrdých dřev, taktéž s vlastnoručně navrženým a vyrobeným měchem, a k tomu zvládnutou znalostí chování keramických žáruvzdorných hmot, jako je například kaolín? Toť pojivo i většiny moderních šamotových hmot, ze kterého bude vyrobena ona redukční pec, využívaje k její stavbě ještě odlišných vlastností sprašové hlíny pro zatěsňování puklin, mezer a pro letmé opravy během samotné tavby... Ta nádherná radost z takového úspěchu, když se to nakonec celé povede, byť to mohlo tolika způsoby selhat, umocněna tím, jak delikátní, složitý a pestrý byl celý výrobní proces, a co vše teď vlastně dotyčný umí, zvládl, z tolika tak rozdílných oborů, čemu nyní rozumí... A přitom pro jiného neznalého kováře půjde nakonec nadále jen o ‚prostý‘ kus železa – prostě o motyku – a bude učeně tvrdit, že lepší a daleko estetičtější, když už, by bylo to celé udělat například z mokumegane mosaz/ocel... navzdory následně mnohem horším mechanickým vlastnostem dané motyky...
Spíše než studovat exotické pojmy a termíny a s nimi poté zkoušet oslnit své okolí, bych patřičným kovářům doporučil, když to už musí být, nejlépe hledat či obnovovat naše vlastní české výrazy pojmenovávající to či ono stadium výroby hotového produktu, a hlavně coby řemeslník-kovář, ať už aspirant či profesionál, neustále zaučovat a zdokonalovat především ‚své ruce‘...